Samtaler - gode og svære

akon logo

En del af AKON AS

square facebook 128x128linkedin 128x128

Samtaler - gode og svære

 

Hvordan får du det sagt?

Regeringens Handlingsplan for sygefravær stiller krav til arbejdsgiveren om at afholde samtale med medarbejderen senest fire uger efter første fraværsdag.

Som leder er der samtaler med medarbejdere, der er sværere end andre. Fx når det drejer sig om svær sygdom - eller tabulagte emner som medarbejderens personlige hygiejne, overvægt eller misbrug. Forhold, der kan lede til sygefravær. Hvornår skal samtalen tages - mens man er på dupperne eller lige før en afskedigelse truer? Og hvordan griber man det som leder an?

Mål

Målet er, at deltagerne får indsigt i forskellige samtaletypers anvendelighed mellem leder og medarbejder, træner deres færdigheder og øger deres kompetencer til at gennemføre medarbejdersamtaler.

Indhold

  • Introduktion til samtaletyper (trivselssamtale, omsorgssamtale, fraværssamtale m.fl.).
  • Forberedelse til samtalen (mål, ramme, strategi).
  • Samtalen i praksis (skabe tryghed, empatisk kommunikation, fælles handlingsplan).
  • Den svære samtale (gennemførelse af samtalen og håndtering af følelsesmæssige reaktioner).
  • Erfaringsudveksling og sparring med andre ledere.

Form

Der vil være en vekselvirkning imellem dialog og oplæg. Der tages udgangspunkt i deltagernes egne erfaringer.

Målgruppe

Ledere (private og offentlige) med ansvar for at håndtere sygefravær, herunder sygefraværssamtaler.

AKON AS

Holstebro
Bjerregårdsvej 2
7500 Holstebro

Åbningstider

mandag-torsdag kl. 8-15.30
fredag kl. 8-14

etiskkodeks

codeofcare logo

Denne side benytter sig af cookies: Læs mere